onsdag 19 januari 2011

Så himla olika

Egentligen är jag ganska tålig vad gäller att acceptera andras åsikter. Jag kan hata deras åsikter, men hålla käften, för jag vet att en diskussion bara vore slöseri med tid från båda sidor, då ingen kommer ge upp, och ja, även idioter har rätt till sin åsikt. Men ibland så ger jag mig in i diskussioner ändå. Med människor som lika gärna kunde tala ett annat språk. Jag brukar säga att man ska försöka se allt från olika synvinklar, lyssna vad andra säger och kanske ändra uppfattning, om argumenten håller. Men vissa saker kan jag bara inte se från ett annat håll. Jag försöker, verkligen att vara förstående, men när det sitter en människa och argumenterar så jävla dåligt med dålig information och verkar sakna all sympati och medkänsla, om saker som är så självklara som mänskliga rättigheter, allas lika värde, djurens rätt, osv, så blir jag så ställd.

Hur kan jag och en annan människa som har växt upp i samma kommun, med samma skola, till viss del samma vänner, ha så fruktansvärt olika åsikter om så viktiga saker. Är inte det egentligen lite konstigt?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar