torsdag 29 mars 2012

Världens bästa hotwings recept!

Idag blir det min favoritmat till middag! HOTWINGS!
Tänka sig att det blev så. Första gången vi försökte oss på att göra sådana var efter ett avsnitt av How I Met Your Mother, där dom kollar på Superbowl och äter Hotwing med bluecheesdressing.
Det ska vi göra, tänkte vi och  började leta recept på internet. Det finns ca hundra miljoner...
Så vi testade oss fram. Testade massor, men dom smakade inget, dom skulle ju vara hot!? Dessutom gillade jag inte att det var så lite kött å så på wingsen och har alltid vart så petig med kött. En enda sena eller seg bit i munnen och jag tappar aptiten. Så vi körde med klubbor i stället.

Sen slutade vi testa, för inget recept vart riktigt bra. Sen hittade vi det ultimata. Jag har tack och lov kommit över att jag inte gillar wings. Det är nu min favoritdel på kycklingen. Dom är tunna och har mycket skinn som blir krispigt när man friterar dom och dom går FORT att tillaga och dom är dessutom jäkligt billiga! Ett paket Kronfågelns Kycklingvingar kostar 20-25 kronor och räcker för två hungriga personer.

Tänkte att jag skulle dela med mig av receptet så fler får uppleva dessa underbara små vingar!

Friterad kyckling
1 paket kycklingvingar (10-12 stycken)
2.5 dl mjöl
½ tsk salt
½ tsk cayennepeppar
½ tsk paprikapulver

Till såsen
100 g smör
1 hel flaska Hotsauce (Santa Marias eller någon som heter Louisiana)
Vitlökspulver
Svartpeppar
En nypa salt

Tina kycklingvingarna helt, ta gärna fram dagen innan och tina i kylskåp.
Dela vingarna på mitten, där benen möts liksom. Koka i saltat vatten i 10-15 minuter. Det kan hoppas över men då tar friteringen senare så hemskt mycket längre tid. Dessutom blir de saftigare om dom kokas innan.
Häll av och låt svalna, de behöver inte vara helt kalla. Blanda mjöl och kryddor i en bunke och vänd runt kycklingen i mjölblandningen. Låt stå helst en timme och vänd runt då och då så vingarna täcks helt i mjöl.

Dags för fritering. Jag använder en fritös men det går nog lika bra i kastrull. Men det får ni isf kolla upp hur man gör!
Jag friterar dom 5-6 stycken åt gången i 4-5 minuter då dom har får en fin ljusbrun färg och är krispiga. Lägg över dom i en form och låt dom frasa till sig lite.

Sen är det dags för såsen som gör dom hot!
Smält smör i en kastrull och häll sedan i Hotsaucen, VARNING det kommer lukta väldigt starkt!
Sedan i med kryddor och låt blandas ihop under någon minutes kokning. Såsen kommer skärsa sig så se till att blanda runt den ordentligt innan du häller den över kycklingen.
Häll över vingarna och rör runt så att dom blir helt täckta i sås. Låt vila någon minut så dom drar åt sig av hettan.
Vi brukar ha pommes eller klyftpotatis till och någon god kall sås.




Man kanske tror att dom blir helt sinnessjukt starka men det blir dom inte! Gillar man stark mat ska inte dessa vara något problem heller!
Men, dom är starka och har man känslig mage eller lätt att få halsbränna eller helt enkelt bli dålig i magen av stark mat så kanske man inte ska göra dom här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar