fredag 27 januari 2012

Dieter, metoder, blablabla....

Det här med vilken diet som är bra och vilken som är dålig.
Det kan jag bli tokig på. Många som följer en viss diet blir nästan militanta matnazister och tycker att det är okej att dumförklara de som äter på ett annat sätt. Både i sina egna bloggar men också i andras kommentarsfält.
Katrin Z är ett utmärkt exempel på en sådan människa som blivit frälst av en diet och inte drar sig för att tala om att hennes sätt är det enda rätta och alla som inte förstår det är dumma i huvudet. Henne är det ju enligt mig många andra fel på också men just det här har stört mig massor av gånger.

Det jag skriver nu är bara vad som funkar för mig, inte några pikar till andra. Bara förklaringar på varför jag inte går ihop med vissa metoder!

Jag tror absolut att LCHF funkar för vissa.
För dom som kan vara utan kolhydrater utan att bli totalt efterblivet sugen på allt vad socker heter.
För dom som har råd att äta sådana mängder kött, grädde, smör osv.
För de som med gott samvete kan äta så mycket kött.
För de som klarar av att äta ägg i sådana mängder utan att må illa.
Det kunde inte jag. Jag kunde inte äta enligt LCHF. Blev tokig på att aldrig få äta något krispigt och fy satan vad dyyyyrt!

Sen låg-fett diet. Det kan säkert vara det bästa för vissa. Mig passar det inte. Tycker alla lightprodukter smakar plastigt och lägger sig som en hinna i munnen. Det känns konstgjort och let's face it, fett gör maten god!

Soppdieter skulle aldrig funka då jag måste få tugga!

GI, ja visst. Inte helt strikt funkar det för mig, men jag förstår logiken och att man ändå kan äta vissa saker som är tvärförbjudet med LCHF, fullkornsprodukter osv.

Det som verkar fungera för mig är att äta vanlig mat. Det jag är sugen på och det som plånboken tillåter, men mindre mängder.
Jag kan lätta äta 4-5 mackor på morgonen, men jag klarar mig lika bra på 2,
också unna sig något extra mumsigt på helgen.
Sånt tänk funkar för mig. Då slipper något gott försvinna från min värld :)

Nu ska jag ta och äta lite lunch och sen röja upp lite inför eftermiddagen och kvällen :) Då händer det grejer! ^^ Återkommer med det!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar